Miten ChatGPT myllää markkinoinnin ja asiakashankinnan tulevaisuudessa?

Yksikään meistä ei kai ole voinut välttää uutisointia ja keskustelua ChatGPT:stä tai pohdintaa siitä, kuinka se tulee mullistamaan maailmaa. Mielipiteet siitä, kuinka se on hyödynnettävissä ja mihin se soveltuu vaihtelevat, eikä tulevaisuutta osaa ehkä kukaan ennustaa. Mikä on ChatGPT:n rooli muutaman vuoden päästä arjessamme?

Tuleeko ChatGPT:stä “uusi Google”, josta ihmiset ja yritykset hakevat tietoa ja ohjeita? Pystyykö ChatGPT haastamaan tuon jättiläisen, jota muut eivät ole vielä pystyneet haastamaan? Kysyin asiaa itse ChatGPT:lta, joka vastasi sen enempiä pohtimatta seuraavasti:

 –  Vaikka ChatGPT on erittäin kehittynyt ja tehokas teknologia, se ei vielä pysty haastamaan Googlea tai muita hakupalveluita monilla alueilla, kuten hakukoneiden toiminnassa tai verkkosovellusten kehittämisessä.

ChatGPT kuitenkin myönsi, että se tulee varmasti vaikuttamaan ihmisten ja yritysten tapaan toimia. Se muistutti kuitenkin,  että ChatGPT ei tulee korvaamaan kaikkia muiden hakukoneiden palveluita,  vaan tarjoaa vain yhden vaihtoehdon käyttäjille, jotka haluavat löytää nopeasti vastauksia kysymyksiinsä. 

Se mitä ChatGPT vastaa vuoden tai kahden päästä, voi toki olla jotain ihan muuta.

Onko rahoitusalalla ja ChatGPT:llä yhteistä tulevaisuutta?

Itse olen pohtinut, mitä ChatGPT tarkoittaa lainojen, rahoituksen ja fintech-maailman näkökulmasta. Aiemmin uutisoitiin, että Klarna on tehnyt oman pluginin OpenAI:n kanssa, jossa käyttäjä voi ottaa pluginin käyttöön ja käyttää sitä tuotteiden valinnassa, vertailussa sekä maksamisessa. Tämä on taas yksi uusi tapa hyödyntää upotettuja rahoitusratkaisuja (joista muuten kirjoitin joku aika sitten) tulevaisuudessa.

OpenAI:lla on myös muita plugineja kutet Expedia, jota käyttämällä voi rakentaa itselleen kokonaisen matkan, lennot, hotellit – kaikki hoituu yhdeltä istumalta. Voisi siis kuvitella, että samankaltainen ratkaisu tulee myös muillekin aloille unohtamatta rahoitusalaa. Tulemmeko siis näkemään plugineja eri rahoitusalan yrityksiltä tai lainanvertailusivustoilla? Aika näyttää. 

Jos palataan hetkeksi vielä ajatukseen siitä, että ChatGPT tulee haastamaan Googlen. Yritykset, mukaan lukien rahoituslaitokset, ovat vahvasti läsnä Googlessa ja markkinointibudjetit saattavat huidella pilvissä. Kysymys kuuluukin, miten markkinointi tai asiakashankinta voidaan hyödyntää ChatGPT:ssä tai vastaavissa palveluissa? Yritykset kun menevät sinne, missä heidän potentiaaliset asiakkaat ovat, sillä näkyvyyden saavuttaminen on kaiken lähtökohta asiakashankintaprosessissa. Päätin kysyä tätäkin  asiaa ChatGPT:stä:

Miksi juuri nämä toimijat näkyvät tässä?  

Entä jos haetaan yrityslainaa?

Jos potentiaaliset asiakkaat uskovat AI:n tarjoavan heille parhaan mahdollisen vastauksen, voisi olettaa, että nämä yritykset, jotka ChatGPT:n tarjoamissa vastauksissa näkyvät, saavat ison edun kilpailijoihinsa verrattuna. 

En halua ottaa kantaa siihen, kuinka luotettavaa tekoälyn tarjoama tieto on tai mitkä asiat vaikuttavat vastauksiin. En myöskään kehota käyttämään palvelua, vaan ehkä herättää keskustelun ja pohdinnan siitä, mihin uusi teknologia voi viedä meidät asiakkaina ja miten tämä tulee vaikuttamaan yritysten liiketoiminnan mahdollisuuksiin? Veikkauksia? 

Artikkelin kirjoitti:

Hendrik Hansen
Business development manager

Broaden lyhyesti

Broaden on suomalainen vuonna 2019 perustettu, aidosti suomalainen yrityslainatalo, jolle sinun menestymisesi on kaikkein tärkeintä. Emme tahdo olla vain näkymätön rahoitusyhtiö, vaan oikeasti operatiivinen rahoituskumppanisi, johon voit luottaa tilanteessa kuin tilanteessa.

Tutustu Broadenin Yritysakatemiaan!

Yritysakatemia on jokaisen yrittäjän tietopankki, josta löydät kattavasti käytännön tietoa kaikkeen yritystoiminnan kasvuun ja pyörittämiseen liittyen. Yritysakatemia on maksuton ja aina käytettävissäsi, sinua ja yritystäsi varten.

Uuden yrittäjän muistilista

Mitä kaikkea tulee tehdä ennen kuin yritys voi hankkia ensimmäisen asiakkaan? Laadimme listan asioista, joihin kannattaa tutustua, kun suunnittelet yrityksen perustamista. 

Testaa millainen yrittäjä olet

Mikä on yrittäjäprofiilisi?

Oletko harkinnut uraa yrittäjänä? Tee lyhyt testi ja selvitä, millainen yrittäjä olet!

Yrittäjän sanasto​

Miten lasketaan ROI? Mikä se on? Entä mitä tarkoittikaan hissipuhe? Työelämässä törmää mitä ihmeellisimpiin termeihin ja käsitteisiin. Teemme ne kaikki sinulle tutuksi!