Valjasta some myymään!

Sosiaalinen media auttaa yrittäjää palvelemaan paremmin ja myymään enemmän

Sosiaalinen media on yhä useammin paikka, josta kuluttajat etsivät tuotteita ja palveluita. Sen lisäksi, että nettisivut ovat ajan tasalla, on siis tärkeää panostaa myös sosiaalisen median kanaviin.

Mahtavinta sosiaalisessa mediassa on se, että luot siellä suoran yhteyden kuluttajiin. Yrityksellesi on mahdollista lähettää kysely tai viesti, mutta myös sinä voit olla suoraan yhteydessä henkilöihin, jotka osoittavat kiinnostusta palveluitasi tai tuotteitasi kohtaan. Voit siis olla läsnä ja muistuttaa olemassaolostasi jatkuvasti. Mielenkiintoista sisältöä luomalla vahvistat asiakassuhdetta ja kohennat brändiäsi.

Verkkokaupan ylläpitäjä voi linkittää kaupan tuotteita suoraan eri somealustoille ja palveluiden tarjoaja voi linkittää ajanvarauslinkin suoraan somepostaukseen. Somessa myyminen on osaltaan siis ostamisen helpottamista.

somekanavat

Somekanavat valitaan kohderyhmän perusteella

Yrityksen ei kannata olla läsnä kaikissa sosiaalisen median kanavissa, vaan miettiä, mitkä somekanavat ovat kaikista hyödyllisimpiä oman kohderyhmän kannalta. Jotkin alustat vaativat enemmän aktiivisuutta kuin toiset, jotta näkyvyyttä saisi riittävästi.

Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Twitter, LinkedIn, SnapChat… Kaikissa kanavissa ei todellakaan kannata olla, vaan miettiä, missä oma kohderyhmä liikkuu. Jos kohdeyleisösi on kovin nuorta, on hyvä ottaa haltuun ainakin Instagram sekä TikTok. Vanhemman kohdeyleisön sen sijaan tavoittaa parhaiten Facebookista. LinkedIn sekä Twitter puolestaan tavoittavat parhaiten liike-elämän menestyjät.

Jokainen sosiaalisen median alusta toimii hieman eri periaatteella, mutta kaikissa kanavissa kannattaa panostaa sisällön laatuun, aktiivisuuteen sekä vuorovaikutukseen. Joissakin kanavissa näkyvyyttä yrityksenä saa ainoastaan lisämaksusta, ja siitäkin on hyvä maksaa harkiten. Ihan jokaista postausta ei kannata markkinoida, vaan panostaa vain niihin, joiden tietää herättävän eniten positiivisia reaktioita.

Brandi

Sosiaalinen media auttaa brändin rakennuksessa

Sanotaan, että brändi on sitä, miten asiakkaat puhuvat sinusta, kun et ole paikalla. Voit siis tehdä paljonkin brändin rakentamisen eteen, mutta lopulta asiakkaat päättävät, millaiseksi brändisi muodostuu. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin valtavasti mahdollisuuksia brändin rakentamiseksi.

Mitä vahvempana yrityksesi brändi sosiaalisessa mediassa näyttäytyy, sitä paremmin se houkuttelee myös yksittäisiä asiakkaita kertomaan asiakaskokemuksestaan juuri sinun yrityksesi asiakkaana.

Ennen kaikkea on tärkeää luoda yhtenäinen yritysilme. Esimerkiksi brändivärien pitäisi olla joka kanavassa samat, eivätkä esimerkiksi erilaiset Twitterissä ja Facebookissa. Lisäksi sen, miten yrityksesi puhuu, eli Tone of Voicen, pitäisi pysyä samana kanavasta toiseen.

Kaikki, mitä yrityksesi tekee – niin somessa kuin oikeassakin elämässä – vaikuttaa yrityksen brändimielikuvaan. On siis tärkeää määritellä, mistä kaikesta yrityksesi sosiaalisessa mediassa kertoo ja millä keinoilla. Mieti yrityksesi ydinviestit, kiteytä ne ja erotu muista.

Sisalto

Suunnittele sisältö hyvin ja laadi tavoitteet

Osa yrittäjistä tuskailee säännöllisten somepostausten luomisen kanssa, koska ei keksi mitään mielenkiintoista kerrottavaa. Sosiaaliseen mediaan ei kuitenkaan kannata herätä päivä kerrallaan, vaan suunnitella sisällöt seuraaviksi päiviksi, viikoiksi ja kuukausiksi.

Suunnittelun voit aloittaa esimerkiksi miettimällä aihealueita ja teemoja, joista haluaisit asiakkaidesi tietävän. Voit myös suunnitella valmiiksi erilaisia kampanjoita. Sen jälkeen mietit valmiita postauksia näiden aihealueiden ja teemojen ympärille. Kun postaukset on valmiiksi mietitty, voit sijoitella ne järkevästi osaksi julkaisuaikataulua. Esimerkiksi jos olet kosmetologi ja tarjoat ihokarvojen sokerointia, voi olla fiksua alkaa laatimaan aihealuetta koskevia sisältöjä jo pari kuukautta ennen kuuminta sokerointisesonkia. Näin asiakkaat muistavat sinut silloin, kun aihe tulee ajankohtaiseksi.

Vaikka itselle aihealueet saattavat tuntua tylsiltä, asiakkaille ne sitä tuskin ovat. Voit huoletta tehdä postauksen samasta aiheesta vaikkapa viikon välein, eivätkä seuraajat tule huomaamaan toistoa. Aina ajankohtaisesta aiheesta voit kertoa jopa nostamalla samaa postausta esiin yhä uudelleen ja uudelleen.

Jos sosiaalista mediaa päivittää vain huvikseen ilman tavoitteita, ei sen tuloksia myöskään voida mitata. Sen sijaan, jos sinulla on selkeä viikko-, kuukausi- ja vuosisuunnitelma ja olet suunnitellut sisällön niin, että se auttaa sinua myymään tiettyjä palveluita tai tuotteita, on myös tuloksia helpompi seurata.

Someviestintä on tapa sitouttaa yleisöä, mutta sen avulla voit konkreettisesti myös kampanjoida ja myydä. Sosiaalisen median antamaa näkyvyyttä on helppo mitata, mutta sen tuomia myyntituloksia voi mitata vain, jos tiedät mitä myyt ja kenelle myyt tiettynä ajanjaksona.

Jos esimerkiksi jaat ajanvarauslinkkiä tai alennuskoodia sosiaalisessa mediassa, on sinun helppoa seurata, miten paljon myyntiä kyseinen toiminta on tuonut. Kaikki somenäkyvyys ei kuitenkaan tuo välittömästi myyntiä, vaan pikemminkin sitouttaa seuraajiasi ja lisää brändisi tunnettuutta.

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu sosiaalisessa mediassa

Hyvä asiakaspalvelu alkaa jo ennen kuin asiakas saapuu paikan päälle. Sosiaalinen media onkin oivallinen kanava tarjota asiakkaalle entistäkin parempi palvelukokemus. Esimerkiksi yritykselle saapuviin yksityisviesteihin sekä WhatsApp-viesteihin kannattaa vastata nopeasti. Lisäksi voit tuoda somejulkaisuissa esiin seikkoja, jotka auttavat asiakasta valitsemaan hänelle sopivimman tuotteen tai palvelun.

Sosiaalinen media on oivallinen keino myös avoimeen keskusteluun. Jos olet tehnyt virheen, voit avoimesti kertoa siitä omalle yhteisöllesi ja miettiä ratkaisua yhdessä seuraajiesi kanssa. Somekanavillasi voit myös kertoa mahdollisista muutoksista palveluissa tai tuotevalikoimassa.

Hyvä asiakaspalvelu on vuorovaikutusta ja läsnäoloa – ja sitä se on myös sosiaalisessa mediassa.

strategia

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – tai ulkoistettu

Sosiaalisen median käyttö voi tuntua toiselta työltä, ja sitä se tavallaan onkin. Sen vuoksi hyvä somesuunnitelma sekä -strategia auttavat pitämään somekanavat hengissä. Kun tiedät, mitä sosiaalisen median käytöllä tavoittelet ja millaista sisältöä aiot julkaista, on sisällön luominen huomattavasti helpompaa ja nopeampaa.

Jos sosiaalinen media tuntuu liian työläältä, muista, että yrittäjänä sinulla on vapaus ulkoistaa se. Jo muutamalla satasella kuukaudessa saat ulkoistettua homman ammattilaiselle ja voit keskittyä ydinosaamiseesi.

Haluatko tietää tarkemmin, miten some valjastetaan myymään? Lataa uusin oppaamme.

Tutustu Broadenin akatemiaan!

Broaden akatemia on jokaisen yrittäjän tietopankki, josta löydät kattavasti käytännön tietoa kaikkeen yritystoiminnan kasvuun ja pyörittämiseen liittyen. Broaden akatemia on maksuton ja aina käytettävissäsi, sinua ja yritystäsi varten.

Uuden yrittäjän muistilista

Mitä kaikkea tulee tehdä ennen kuin yritys voi hankkia ensimmäisen asiakkaan? Laadimme listan asioista, joihin kannattaa tutustua, kun suunnittelet yrityksen perustamista. 

Testaa millainen yrittäjä olet

Mikä on yrittäjäprofiilisi?

Oletko harkinnut uraa yrittäjänä? Tee lyhyt testi ja selvitä, millainen yrittäjä olet!

Yrittäjän sanasto​

Miten lasketaan ROI? Mikä se on? Entä mitä tarkoittikaan hissipuhe? Työelämässä törmää mitä ihmeellisimpiin termeihin ja käsitteisiin. Teemme ne kaikki sinulle tutuksi!